Iedereen zou wel graag succesvol willen zijn en succes willen voelen, toch? Ook Lisa en Vincent (deelnemers Traject naar werk EEGA Plus). Bij EEGA Plus geef ik de training ‘Afstemmen op de werkvloer’, waarbij deelnemers leren hoe zij het beste kunnen afstemmen en mensen kunnen benaderen op de werkvloer. In deze blog neem ik je mee in het succes dat Lisa en Vincent hebben ervaren door middel van deze training!
‘Afstemmen op de werkvloer’
In de training ‘Afstemmen op de werkvloer’ leren deelnemers zich bewust te zijn van hoe zij bepaalde dingen afstemmen met hun collega’s of werkgever. Ze krijgen tips en trucs om deze in de training en later in de praktijk toe te passen en te oefenen. Dat kan bijvoorbeeld gaan over gesprekstechnieken zoals het stellen van open vragen. Maar ook hoe ze op de juiste manier iemand kunnen storen. Hierbij wordt gelet op verbale en non verbale communicatie, maar ook op hun houding. Denk bijvoorbeeld aan het maken van oogcontact en waar ga je staan? Ga je recht voor iemand staan, naast iemand, héél dicht op iemand of juist heel ver weg?
Een doel tot succes
Nadat Lisa en Vincent voor het eerst stage hadden gelopen, merkten ze op dat ze het lastig vonden om mensen te benaderen, een vraag te stellen, iets af te stemmen of om iets te vertellen. Het is spannend; mensen kunnen je irritant vinden of misschien wel dom omdat je het zelf niet kunt oplossen. Ze hebben voor zichzelf een doel vastgesteld: Leren om iemand op een nette manier te benaderen of iemand op de juiste manier te onderbreken of storen. Ze besluiten met dit doel mee te doen aan de training ‘Afstemmen op de werkvloer’. Het gebeurd vaak dat deelnemers die mee doen aan de training niet een concreet doel hebben voor wat ze graag zouden willen leren. Ik merk als je geen concreet doel hebt, je ook minder snel een succes moment zal ervaren. Om succes te ervaren is het dus belangrijk om vooraf een doel te hebben vastgesteld.
In de praktijk
Lisa pikt signalen van anderen soms niet goed op. Als zij een doel of een vraag heeft, bijvoorbeeld; een handtekening vragen aan de directeur voor haar stagecontract, kan ze zomaar het kantoor van de directeur binnen rennen om een handtekening te vragen. Dankzij de training is ze zich bewust van haar aanpak en heeft ze geleerd hoe ze haar directeur voortaan op een andere manier kan storen. Ze heeft de training direct in de praktijk toegepast; ze had een vraag voor haar leidinggevende en vlak voordat ze naar binnen wilde rennen, stopte ze toch. Ze stond even stil bij de stappen die ze geleerd had in de training als ze iemand zou gaan storen. Dus, ze klopte netjes aan, maakte oogcontact, vroeg netjes of hij tijd voor haar had en stelde een vraag. Een enorme succesbeleving voor haar!
Vertrouwen in jezelf
Vincent werkt in de logistiek. Hij heeft niet altijd plezier in zijn werk en heeft zo nu en dan ook conflicten met zijn leidinggevende. Zijn leidinggevende verwacht namelijk bepaalde werkzaamheden die hij nog niet goed kan uitvoeren. Vincent durfde zich daarover niet uit te spreken, grenzen aan te geven of af te stemmen over hoe het wel goed voor hem werkt. Hij werd onzeker en vond dat die het allemaal maar moest kunnen en weten en dus aan die verwachtingen moest voldoen. In de training hebben we geoefend met het maken van helpende gedachtes en door te oefenen met open vragen stellen en doorvragen. Na de training heeft Vincent het geleerde in de praktijk gebracht, hij werkt nu foutloos, praat over wat hij doet, stelt vragen, geeft dingen aan en stemt af. Dit heeft er voor gezorgd dat hij weer vertrouwen in zichzelf heeft gekregen, maar de werkgever ook in hem. Hij heeft zelfs een andere functie gekregen namelijk; werkvoorbereider, waarbij hij naast zijn andere taken ook leiding mag geven.
Betekenis van succes
Succes heeft volgens het woordenboek Van Dale twee betekenissen: Een goede afloop, uitkomst of uitslag en iets wat goed afloopt. Het zegt dus altijd iets over het uiteindelijke resultaat, de afloop. Zowel Lisa als Vincent hebben succes ervaren. Ze hadden hele specifieke doelen voor de start van de training, namelijk: ‘Leren om op een goede manier iemand te onderbreken of storen’, ‘leren om open vragen te stellen’ of ‘leren hoe ik grenzen kan aangeven’. Wie een doel stelt en deze behaald ervaart succes. Het stellen van een niet realistisch of haalbaar doel zoals; de perfecte afstemmer zijn, is niet haalbaar. Je kan dus alleen succes ervaren als je jezelf een specifiek en haalbaar doel stelt. En volgens Lisa en Vincent is dat best simpel!
Janna Rosie
Loopbaanonderzoeker EEGA Plus