Het is goed om eens stil te staan bij welke mogelijkheden ondernemers nog kunnen bieden in deze tijd. Spin in het Web is een organisatie dat zich bezig houdt met Webapplicatie en mobile app ontwikkeling. De kracht van dit bedrijf is hun ruimdenkende houding, zij denken mee en gaan uitdagingen aan. Zo hebben zij een deelnemer van EEGA Plus de kans gegeven om in deze tijd stage te kunnen lopen, met succes!
Spin in het web
Spin in het Web uit Apeldoorn is een groeiende organisatie, die zich bezig houden met Webapplicaties en mobile app ontwikkeling. Een deelnemer die ik begeleid in zijn Traject naar werk zocht een stage in de richting van Web development. Door de huidige coronacrisis is het lastig om op dit moment een stage of een werkplek te vinden. Vanuit eerdere positieve ervaringen heb ik contact gezocht met Jelmer; eigenaar van Spin in het Web. Door met elkaar in gesprek te gaan en de lastige situatie te bespreken hebben we samen nagedacht hoe mijn deelnemer in deze tijd tóch kennis en ervaring op zou kunnen doen.
Omdenken in kansen
Hoe wij dat hebben gedaan? We hebben een testopdracht ingezet zodat Jelmer in een korte tijd inzicht kreeg in het kennisniveau van de deelnemer. Daarna hebben we de verwachtingen van Jelmer richting de deelnemer afgestemd. En niet te vergeten hebben we de vorm van begeleiding die wenselijk is vastgesteld, rekening houdend met de afstand door thuiswerken. Welke communicatielijnen worden ingezet? Hoe wordt er afgestemd en hoe wordt de deelnemer voorzien van feedback en evaluaties?
Praktijkervaring vanuit de werkgever
Jelmer verteld: “Ondanks deze bijzondere tijd lopen de werkzaamheden gewoon door en komen veel vragen en opdrachten bij ons binnen. Dit weerhoud ons er niet van om een kans te bieden aan een deelnemer van EEGA Plus. Dit vraagt uiteraard wel de nodige afstemming onderling en is het belangrijk om te weten waar iedereen mee bezig is qua projecten. Door iedere ochtend de deelnemer te betrekken in de digitale stand-up behoud hij overzicht en betrokkenheid met de medewerkers en lopende projecten. Hierdoor heb ik beter zicht op waar hij die dag mee bezig is en heeft hij de gelegenheid om vragen te stellen. Zo wordt er actief meegedacht in acties bij vragen en worden realistische doelen gesteld. Verder maken wij gebruik van Trello; een project management systeem. Hierin is precies te zien wie met welk project bezig is en welke status het heeft. Er kunnen vragen uitgezet worden intern of extern met klanten. Zo kan de deelnemer actief betrokken worden in het klantcontact. Ondanks dat er regelmatig tussentijds contact is met de stagiair, is het wel een uitdaging om de ontwikkeling goed te blijven volgen.”
Praktijk ervaring vanuit de deelnemer
“Het was zeker wel wennen om vanuit huis stage te lopen. Door de korte communicatielijnen en het snelle reageren lukt het om steeds weer nieuwe taken bij te leren. Het ochtend-overleg werkt prettig. Hierdoor weet ik waar iedereen mee bezig is en kan ik mijn vragen stellen. Op deze manier kan ik weer verder en krijg ik inhoudelijke tips en trucs. Zo heb ik veel meer inzicht verkregen in hoe templates opgebouwd zijn en hoe je vragen van klanten kan verwerken in een nieuwe website. Ook in het klant contact ben ik gegroeid omdat ik het vertrouwen krijg om zelfstandig af te stemmen met de klant. Vervolgens onderhoud ik contact met mijn leidinggevende over de vervolgstappen. Tot nu toe is mijn stageperiode erg leerzaam.”
Rol werkcoach
Vanuit mijn rol als werkcoach heb ik gemerkt dat wanneer er een goede afstemming met beide partijen plaats vindt er veel mogelijk is. Het vraagt zeker de nodige aanpassingen. Door regelmatig (digitaal) evaluaties in te zetten lukt het om de ontwikkeling vast te leggen en nieuwe doelen te stellen voor de komende periode. Zo kunnen beide partijen verder en is er aandacht voor waar het echt om gaat: Groei en ontwikkeling van een bedrijf én deelnemer.
Vertrouwen en communicatie
Wat ik zo mooi vind om te zien is de combinatie van het bieden van kansen en hoe de deelnemer deze kans en het in hem gestelde vertrouwen weet te pakken. Hij heeft zich de afgelopen drie maanden bewezen als een echte werknemer. En de mogelijkheid is zelfs ontstaan dat de deelnemer kan blijven en door groeit naar een arbeidscontract! Doorslaggevend in dit verhaal is communicatie; vanuit een open en veilige werkomgeving vinden beide partijen elkaar. Ik heb gezien dat de deelnemer zichzelf heeft overtroffen als het gaat om contact zoeken, positie op eisen in projecten en actief vragen stellen. Een mooie ontwikkeling!
Daan de Bie
Werkcoach EEGA Plus